Netflix
Av:
Nina Azoulay

Netflix boom under pandemien

Netflix har fått mer enn 15 millioner nye abonnenter de siste tre månedene og er styrket foran den annonserte strømme-krigen, som særlig rammer det amerikanske markedet i sommer.

Global

Toalettpapir, håndsprit, hermetikk ... og et Netflix-abonnement. Over hele verden har man hamstret forsyninger de siste månedene for å takle hjemmetilværelsen under korona-pandemien. Og selv om Netflix kanskje ikke er en nødvendighet, så har mange valgt å krydre hjemmetilværelsen med Netflix tilgang.

I årets tre første måneder fikk Netflix 15,8 millioner nye betalende abonnenter, mot forventet syv millioner. Det viser regnskapet for første kvartal i 2020. Samtidig steg aksjen med mer enn 30 prosent fra nyttår og frem til publisering av regnskapet 21. april.

- TV- og streamingverdenen leverer et produkt vi begjærer under koronakrisen - nyheter og eskapisme, sier Claus Bülow Christensen.

Han er medieanalytiker og har fulgt mediemarkedet tett i over 30 år. Og for ham er det klart hvorfor Netflix har kommet så bra gjennom den første tiden av koronakrisen.

Claus Bülow
Claus Bülow Christensen
Medieanalytiker og ekspert i moderne medieutvikling

- Netflix er spesielt godt posisjonert her, med et kjent globalt merke, og et stort breddeutvalg som får brukerne til å glemme pandemien for en liten stund. Hele teknologimaskinen bak Netflix er ekstremt velsmurt og har klart å tilpasse seg at ansatte er på hjemmekontor. De har vært i stand til å ansette 2000 nye kundeservicemedarbeidere, som alle jobber hjemmefra, sier han. Den enorme tilstrømningen på 15 millioner nye kunder i første kvartal har gjort at god kundeservice har blitt enda viktigere for Netflix.

I Norden har TV-titting under krisen generelt steget med 20 prosent, og lignende tall sees i andre markeder, påpeker han.

Netflix-Direktør: Internettet vokser.

Hva de siste måneders utvikling på lang sikt vil bety er fremdeles vanskelig å si sikkert, sa administrerende direktør Reed Hastings i Netflix, da han la frem kvartalsregnskap i slutten av april. En kvartalspresentasjon som selvfølgelig var en streamet videokonferanse, hvor Netflix sin toppledelse var med fra sine respektive hjemmearbeidsplasser for å rapportere. Og fra sitt hjemmekontor sa Reed Hastings at Netflix er i samme situasjon som alle andre og har måttet jobbe raskt for å tilpasse seg den nye virkeligheten.

Men en ting er han sikker på: Internett vokser og folk vil ha underholdning.

Se kvartalsfremleggelsen her

Reed Hastings
Reed Hastings
CEO i Netflix. Foto: Netflix

"Den store strømme-krigen"

I Danmark har 15 prosent av alle danskene som ikke allerede hadde et Netflix-abonnement, blitt abonnenter under koronakrisen. I følge Claus Bülow Christensen tyder mye på at tendensen er den samme i resten av Norden.

Selv om Netflix har vært i forkant av markedet, har andre strømmetjenester også erfart at etterspørselen etter hjemmeunderholdning har økt betydelig. Disneys nye strømmetjeneste, Disney +, som ble lansert i store deler av Europa for snart et halvt år siden, har nådd mer enn 50 millioner abonnenter - et tall som det tok Netflix mer enn syv år å oppnå.

I bransjen har folk lenge snakket om 'den store strømme-krigen', som vil utfolde seg når nye aktører kommer på markedet. Som med situasjonen i USA har 'krigen' potensial til å spre seg til resten av verden, og ifølge Claus Bülow Christensen er den kommet allerede.

Disney + og AppleTV har allerede kunngjort sin ankomst, og i løpet av de kommende månedene vil HBO Max og Peacock lansere fra NBC Universal i USA. I følge Claus Bülow Christensen drømmer de alle om å gi Netflix hard konkurranse, og det er forventet at Netflix kan miste kunder til de nye konkurrentene.

- Men Netflix er allerede veldig godt etablert, og koronakrisen har paradoksalt nok bidratt til å styrke Netflix sin markedsposisjon, og dermed gjort dem enda bedre rustet på den kommende konkurransen, hevder Claus Bülow Christensen.

Verdens største strømmetjeneste

  • Med 15,8 millioner nye abonnenter i første kvartal har Netflix nå 182,9 millioner abonnenter på verdensbasis, og det gjør de til verdens absolutt største strømmetjeneste.
  • I april i fjor år hadde Netflix cirka 148 millioner brukere.
  • Netflix hadde i første kvartal 2020 en omsetning på 5,77 milliarder dollar.

Kinofilmer kan bli "game changers"

Generelt anses den nåværende situasjonen for å øke interessen for strømmetjenester, og det kan øke flukten fra det tradisjonelle kabel-TV-markedet betydelig, påpeker Claus Bülow Christensen. Men på litt lengre sikt kan de siste månedene med TV- og strømmevaner påvirke markedet i en ny retning og ha innvirkning på Netflix.

- Den mest betydningsfulle endringen kan være at for eksempel Blockbuster, iTunes, Google Play og lignende VOD (Video on Demand) butikker i det siste har kunnet kjøpe og leie filmer til en økt leiepris direkte fra de stengte kinoene. Derfor testes filmbransjen nå for kjøpekraften og interessen for helt nye filmer til hjemmekinoen, sier han.

Som andre film- og TV-produsenter har Netflix måttet slutte å produsere nye serier, no som ville styrket dem med i kampen mot de nye konkurrentene. Men Claus Bülow Christensen forventer ikke at det vil få veldig stor betydning.

- Netflix har allerede mange nye ting som er klare til å lanseres, og de har også satt opp et støtteprogram på 150 millioner dollar i et fond for filmarbeidere, for å hjelpe disse frem til produksjonene kan starte opp på nytt , han sier.

Og det ser ut til å skje snart, dog med en rekke nye forholdsregler. Imidlertid kan sesong 4 av Stranger Things-serien bli et problem, sier han om flaggskipet som har svært mange seere i USA.

Rask omstilling

Netflix har vært raske med å tilpasse seg hjemmekontor og såkalte Writer’s Rooms, hvor kreative krefter kan jobbe videre med utvikling av nye filmer og serier under krisen.

Les om alle tiltakene i Netflix’ brev til sine aksjonærer i forbindelse med regnskapet for første kvartal 2020.

Blir abonnentene værende?

Den enorme tilstrømningen av abonnenter skyldes koronakrisen sier Netflix. I kvartalsrapporten skriver Netflix at den økte interessen forventes å falle igjen etter hvert som hjemmekarantenen gradvis oppheves.

Men Claus Bülow Christensen mener det mest sannsynlige er at de aller fleste velger å fortsette.

- Det er alltid en utfordring å få kunder til å prøve produktet ditt, og når så mange nykommere nå har blitt kjent med Netflix, forventer jeg at mange vil beholde abonnementet, selv om selskaper som Netflix generelt har en viss churn rate - kunder som kommer og går. Hvis lavkonjunkturen blir langvarig, har imidlertid mange kunder, kanskje spesielt i hjemmemarkedet, ikke råd til streaming og TV i det hele tatt, og da vil det være interessant å se hvilke tjenester som varer lengst i husholdningen - også her ligger Netflix bra an, sier han.


 

Fondsmagasinet har fått sin egen app - hent den her!

MyInvest er en app fylt med artikler om investeringer, fond, markeder og bærekraftig sparing.

Er du klar for å dykke ned i investeringenes verden?