Tesla
Av:
Linda Chappell Michelsen

Elbilenes svar på Apple

Tesla er et lite selskap i Kalifornia som produserer elbiler og med sin innovasjon og nytenkning lyktes med å sette nye standarder for hele bilindustrien. Selskapets styrke er at det ikke sitter fast i vante tankemønstre som preger den tradisjonelle bilindustrien. Tesla er i stedet et produkt av høyteknologiske og dynamiske Silicon Valley.   .

Vis mer om:
IT
Transport
Forvalter av aksjefondet Nordea Klima & Miljø
Thomas Sørensen
Forvalter av aksjefondet Nordea Klima & Miljø

Fri fra gamle tenkemåter
Som eneste bilprodusent ble Tesla grunnlagt i Silicon Valley i California, verdens absolutte sentrum for teknologisk utvikling. Teslas elbiler er utviklet med utgangspunkt i den dynamiske tenkemåten som kjennetegner Silicon Valley. Stedet gjennomsyres av viljen til å tenke nytt og prøve nye ideer.

Tesla skiller seg dermed klart fra de tradisjonelle amerikanske bilgigantene. Glansen fra amerikansk bilindustri har falmet betraktelig de siste tiårene i takt med at det har blitt vanskeligere for de gamle kjempene å fornye seg og takle den globale konkurransen. Den amerikanske bilindustriens vugge, Detroit, er i dag i forfall og er nesten så ulik Silicon Valley som en by kan være. Siste spikeren i kisten kom i 2013 da Detroit ble erklært konkurs.

Tesla har utgangspunktet sitt i en helt annen tankegang, noe Thomas Sørensen mener er nøkkelen til selskapets suksess. Thomas er fondsforvalter, og sammen med Henning Padberg forvalter han Nordea Klima & Miljø. Thomas og Henning har fulgt utviklingen på elbilmarkedet i flere år.

- Jeg tror hemmeligheten bak Teslas suksess er at selskapet ikke er fanget i de utdaterte tenkemåtene som preger den amerikanske bilindustrien. De gamle bilprodusentene baserer produktutviklingen på gammel teknologi, mens Tesla har begynt på nytt med noe nytt og banebrytende, sier han.

I motsetning til andre bilprodusenter har Tesla lykkes med å være først ute med en rekke tekniske nyvinninger. Tesla var først ute med en elbil med rekkevidde på over 320 kilometer, først ute med å bruke billige batterier fra bærbare datamaskiner og først ute med å bygge biler med litiumionbatterier. Teslas suksess er likevel først og fremst et resultat av programvaren som styrer bilene og sørger for at motor og batteri fungerer optimalt sammen. Selskapet har blant annet utviklet et program som regulerer temperaturen i de individuelle battericellene, slik at de kan prestere best mulig.

En vinterdag i begynnelsen av 2013 satte den norske journalisten Stein Inge Stølen fra bilbladet Autofil  seg til rette i elbilen Tesla Model S. Elbiler kritiseres ofte for at batteriet taper kapasitet i kuldegrader, og Stein Inge hadde bestemt seg for å teste dette ved å kjøre 300 kilometer fra Oslo til Geilo i ti minusgrader. I tillegg var det en høydeforskjell på 800 meter mellom start og mål. Spørsmålet var om den påståtte rekkevidden på 400 kilometer ville holde, eller om Stein Inge ville ende opp midt ute på en øde landevei med flere mil til nærmeste ladestasjon.
Selskapet bak bilen heter Tesla, som regnes som en av verdens mest fremgangsrike og innovative elbilprodusenter. Tesla ble grunnlagt i 2003 og har delvis blitt kjent fordi de skiller seg ut, og delvis fordi de om og om igjen flytter grensene for hva elbiler kan klare.

 

supercharger
Tesla

Mannen ved roret
At Tesla er kjent for å gjøre ting annerledes, er nok i stor grad et resultat av mannen ved roret. Elon Musk er ikke bare administrerende direktør for Tesla – han er også en av grunnleggerne av betalingstjenesten Paypal og romfartsvirksomheten SpaceX. Gjennom hele sin karriere har Elon Musk gått foran og tenkt nytt. Da han grunnla Tesla, hadde han et ønske om å skape noe som ingen hadde sett før. Han mener bilindustriens største utfordring blir å takle overgangen fra bensin- og dieselbiler til elbiler. For ham er ikke målet bare å produsere elbiler som fungerer – det er å produsere elbiler med ekte kjøreglede.

Mange sammenligner Elon Musk med Steve Jobs fra Apple, mannen som gjorde smarttelefoner og nettbrett til allemannseie.

- For noen år siden var det ikke mange som trodde på ideen til Elon Musk. Men han holdt fast ved den og lykkes med å samle noen kloke hoder som har klart å gjøre Tesla til et produkt som vekker den samme lidenskapen eksklusive bilmerker gjør, sier Thomas Sørensen.

Fra sportsbil til familiebil
Tesla har vakt stor oppmerksomhet helt fra begynnelsen. Produksjonen av sportsbilen Tesla Roadster startet i 2008, og den amerikanske skuespilleren George Clooney var en av de første som sikret seg en bil ved å betale et depositum på 100 000 dollar. I 2009 fikk Tesla låne 465 millioner dollar av den amerikanske staten for å sette i gang produksjonen av den mer familievennlige Model S. I 2010 ble Tesla notert på Nasdaq-børsen.

Tesla har opplevd både medgang og motgang. Kritikerne spår at selskapet er dødsdømt så snart de store bilgigantene for alvor ruller sine elbiler ut på markedet. BMW har for eksempel lansert sin såkalte i-modell, en sterk konkurrent til Teslas elbiler. Og i motsetning til Tesla har BMW en hel bilflåte å falle tilbake på hvis i-modellene flopper. Mye tyder derimot på at nykommeren Tesla har overtaket med sin programvare og tekniske kunnskap. Tesla er fortsatt den eneste elbilen med en rekkevidde på over 300 kilometer.

Og hvordan gikk det med testturen i Norge? Jo, Teslas Model S kom frem til Geilo med 20 kilometer igjen i batteriet. Bilen var fullastet med tung bagasje og hadde kjørt på snølagte veier, men den kom frem uten problemer. Dermed har den bevist at den også takler kaldt vær.

Takk Norge!                                                                                                                                                                                                                                                                              Norge erTeslas største marked i Europa, ikke minst på grunn av at norske myndigheter har fjernet de fleste avgifter på elbiler. I et intervju med Aftenposten sier Elon Musk, at uten det som har skjedd i Norge, ville vi ikke vært der vi er nå. Han har lært seg et norskt ord og det er "takk".

 

Les mer om aksjefondet Nordea Klima & Miljø her